|
| Startsida | | Föreläsningar | | Artiklar | | Pressbilder | | Kontakt | | Media | | Tabeller | | Här träffar du Fredrik | | Blogg | | Vem är Fredrik Paulún? | | Veckans recept | | Frågor och svar | | Nya forskningsrön | | Paulúns webshop | | Bli kostrådgivare | | Paulúns livsmedel |
|
|
Blogg
På Aftonbladets löpsedel idag citeras fettdoktorn Annika Dahlqvist och hennes nya utspel är att LCHF skyddar mot svininfluensa, och att vaccination är helt onödigt. Hon passade på att slänga in några rader om att man även är skyddad mot cancer när man följer dieten. Är detta kvacksalveri eller ren galenskap? Själv är jag osäker, men något står defintivt inte rätt till.
När jag läste dagens DN vid frukostbordet fastnade jag vid en insändare från en man som uttryckte stor besvikelse. Orsaken var att "juicen" han köpt hade haft en förföriskt förpackning med bl a en färsk ananas avbildad. När mannen i fråga läste innehållsdeklarationen framgick det att produkten bara innehöll 6% ananas och 80% vatten. Resten antar jag i stort sett var socker.
Kristina Andersson, näringsfysiolog på mitt näringscenter, kör nu återigen den populära kursen om isodieten. I höst finns tre olika tillfällen och målet är att du ska kunna tappa åtta kilo på åtta veckor. Kursen består av tre träffar á 90 minuter och mätning av kroppsfettet vid det första och sista tillfället.
Det känns som att hösten startade med en rivstart och jag har redan hållit ett par föreläsningar, haft en del viktiga möten och planerat in en del TV-inspelningar. Idag höll jag dock min första föreläsning på engelska på länge och den gjorde jag på KTH i Stockholm. Nästan alla var utländska studenter och det var uppfriskande att tala för människor som faktiskt inte vet vem jag är :-)
Nu är jag igång igen efter sommaren och har just lagt ut ett urval av de öppna föreläsningar jag håller under hösten i bl a Finspång, Sandviken, Skövde, Boxholm, Vara, Norrköping och Karlshamn. Se
http://www.paulun.se/p2.asp?idCategory=504 för mer info.
Allt fler produkter uppmärksammas för sitt innehåll av antioxidanter och kosttillskott med dessa skyddande ämnen säljs som aldrig förr. En studie från senaste Americal Journal of Clinical Nutrition undersökte om antioxidanter kunde skydda mot diabetes typ 2. Man kom fram till att antioxidanter i pillerform inte hade någon verkan man att mat med mycket antioxidanter gav en signifikant skyddande effekt. På
www.paulun.se kan du hitta tabeller med ORAC-värden vilket är ett mått på hur mycket antioxidanter maten innehåller.
|
| | >> | må | ti | on | to | fr | lö | sö |
|---|
| > | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | | > | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | | > | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | | > | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | | > | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | | > | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|