Entreprenören Paulún

Fredrik och böckerna

Redan 1994 startade Fredrik sitt första bolag för att kunna hålla föreläsningar och skriva böcker. När websidan startade 1997 öppnade han också en webshop som senare kom att döpas till Fitnessböcker. Den webshoppen genomgick ett namnbyte och utökning av sortimentet i början av 2008 och bytte namn till Yess (www.yess.se).

1997 köpte han tillsammans med sin barndomsvän Jonas Hansen badmintonhallen Spånga Badminton, som de drev tillsammans fram till 2001 då Fredrik ville satsa mer på sitt bokförlag. Redan 1999 startade han nämligen Fitnessförlaget som publicerade boken Allt om glykemiskt index, vilken hade blivit refuserad av hans tidigare bokutgivare. Bokförlaget blev en succé och såldes 2004 till bokförlaget Forum som ingår i Bonnierskoncernen.

Fredrik sitter idag fortfarande kvar i Fitnessförlagets utgivningsråd och fungerar både som titelscout och filter för förlaget. Efter många år i branschen har Fredrik tränat på att känna igen en bästsäljande boktitel. 2005 startade han Paulúns näringscenter (www.pnc.nu) tillsammans med näringsfysiologen Martin Brunnberg som han känt i många år. Näringscentret erbjuder kostrådgivning, olika typer av mätningar samt kostrådgivarutbildningar. Det blev snabbt en populär verksamhet och numera hålls kurserna runt hela landet.


Fredriks livsmedel

2005 var året som Fredrik lanserade sitt bröd (Det perfekta brödet) tillsammans med bagerigrossisten Kåkås. I första hand är det Sveriges bagerier och konditorier som säljer detta, men även vissa matvarubutiker har det. Det blev med sin goda smak och sina näringsfördelar en stor framgång och detta ledde till att även Det moderna brödet lanserades året därpå.

Eftersom samarbetet mellan Fredrik och Kåkås uppskattades av bägge parter beslöt de sig att gemensamt även lansera Paulúns livsmedel i dagligvaruhandeln. Dessa livsmedel ska ha alla de näringskvaliteter som Fredrik kräver och vara de absolut nyttigaste alternativen på marknaden. De ska bl a ha rätt fetter, inget tillsatt socker, mycket antioxidanter och fibrer för att nämna några faktorer. I den första lanseringsvågen (januari 2007) släpptes två müslisorter, två nötblandningar, två brödmixer och en matfettsblandning. Även detta var en stor framgång och alla de stora matvarukedjorna (ICA, COOP, Axfood och Bergendahls) tog in produkterna. Livsmedlen har tagits mot mycket väl av konsumenterna och fler produkter har tagits fram såsom fler müslismaker, superjuice, supersmoothies, bars, kokosvatten, superflingor och nya brödsorter.


De nya verksamheterna

Eftersom Fredrik själv äger varumärket Paulúns har han möjlighet att lansera produkter och tjänster inom flera olika områden som passar. Enligt aktuella undersökningar känner drygt 70 % av svenskarna i åldrarna 18-70 år till varumärket vilket skapar stora möjligheter till utveckling inom nya områden. De två senaste är Paulúns resor och Paulúns ekovin.

Resorna är någon Fredrik brinner för eftersom det både är hälsosamt och ett fantastiskt sätt att komma igång med motion och livsstilsförändringar. Fredriks partner är Odenresor och tillsammans arrangerar de gruppresor med inriktning mot kost och träning. Dessutom arrangerar de utbildningsresor till utvalda storstäder.

En annan verksamhet är Paulúns ekoviner, och det går ut på att Fredrik söker upp unika högkvalitativa ekologiska rödviner från hela världen. Det första vinet är en Bordeaux med ett ORAC-värde på 4500 och självklart är det fritt från bekämpningsmedel. Det finns i Systembolagets beställningssortiment och kostar 109:-.