Startsida
Föreläsningar
Artiklar
Pressbilder
Kontakt
Länkar
Media
Tabeller
Här träffar du Fredrik
Blogg
Vem är Fredrik Paulún?
Veckans recept
Frågor och svar
Nya forskningsrön
Paulúns webshop
Bli kostrådgivare
Paulúns livsmedel
Skriv ut denna sida Tipsa en vän Lägg till i favoriter

okt
28

Dags för vitamin D



Ett av de få kosttillskott jag själv äter är D-vitamin, åtminstone under den mörka delen av året. Nu är det mörkt... Faktum är att D-vitaminet bildas i huden när den utsätts för solljus, men att det också finns i fet fisk, äggula och feta mejeriprodukter. Eftersom det är lätt att få för låga D-vitaminnivåer, och i det närmaste omöjligt att få för höga genom enbart kosten, kan det vara vettigt att äta ett dagligt tillskott av det aktuella vitaminet.

Det är sedan länge känt att D-vitamin behövs för benbildning, och våra solfattiga breddgrader i Skandinavien är en orsak till att vi har så mycket benskörhet. Nyare forskning har också visat att D-vitamin behövs för nervsystemet vilket t ex skyddar t ex mot MS och ger äldre personer bättre balans. Det sistnämnda är viktigt eftersom det eventuellt kan förebygga fallolyckor. Det tycks även vara involverat i cancerutveckling och ger ett visst skydd, samtidigt som det gör att cellerna inte åldras lika snabbt vid celldelningen.

En ny studie visar att insulinkänsligheten också är beroende av D-vitamin och för låga nivåer kan leda till viktökning och ökar risken för diabetes typ 2. Detta kan faktiskt vara en delorsak till att det svenska folket i genomsnitt går upp något kilo per person under vinterhalvåret för att gå ned igen till sommarperioden.

Här är referensen: von Hurst PR, Stonehouse W, Coad J. Vitamin D supplementation reduces insulin resistance in South Asian women living in New Zealand who are insulin resistant and vitamin D deficient - a randomised, placebo-controlled trial. Br J Nutr. 2009 Sep 28:1-7.

 

 
Kommentar
Min son har på en D-Vitamin skala 1-70 = 16 trots att han äter både Kalcium och d-vitamin tillskott, ordinerat av läkare. han hade 30 när han började äta och är nu nere i 16. Har du något tips om hur vi snabbt och säkert kan höja detta. läste att magnecium hade någon effekt vid upptagandet av d-vitamin??
Skickad av : Eva Ericssom - den 14 februari 2010
Hur mycket D-vitamin äter du? Jag äter 2000 IE per dag, och ger mina barn 1000 IE. Tror du att det är för mycket?
Mvh, Linda B
Skickad av : Linda - den 28 oktober 2009
Skicka en kommentar
Namn:
 
E-post:
(Ej obligatorisk)
Länk:
(Ej obligatorisk)
Kommentar:
 
Prenumerera på vårt nyhetsbrev! Topscore AB