Startsida
Föreläsningar
Artiklar
Pressbilder
Kontakt
Länkar
Media
Tabeller
Här träffar du Fredrik
Blogg
Vem är Fredrik Paulún?
Veckans recept
Frågor och svar
Nya forskningsrön
Paulúns webshop
Bli kostrådgivare
Paulúns livsmedel
Skriv ut denna sida Tipsa en vän Lägg till i favoriter

sep
13

Vinälskarens mardröm



Kalla mig naiv, men jag trodde inte att man fick hälla i tillsatser av socker och annat skräp i maten utan att deklarera det på förpackningarna. Tydligen gäller detta inte för vin, som ofta innehåller tillsatt socker!

Jag blev faktiskt chockerad när jag läste om det i dagens DN eftersom det är så strikta regler vad gäller märkning av andra livsmedel. T ex får man inte sockra saften från pressade frukter/bär och kalla dessa för juice. Då blir det per automatik fruktdryck, nektar eller saft. Juice kräver 100% frukt/bär och inget tillsatt socker. Detsamma borde gälla vin.

Många viner innehåller stora mängder tillsatt socker och ett exempel är t ex bag-in-boxen Mauro Primitivo som har mer än 7 gram socker per 100 gram vin. Det börjar närma sig läsk som ligger på cirka 10%, och sockret tillsätts för att ge vinet en lite rundare och fylligare smak. Naturligt vin, dvs utan tillsats av socker ligger på 2,5-4,0% sockerarter som naturligt förekommer i druvorna. När man dricker ett sånt vin följer både vitaminer, mineraler och antioxidanter med i en mängd som är i balans med sockret. Dessutom ska man ju inte dricka mer än 1-3 glas vin per dag (beroende på kön och vikt) och då är det naturligt förekommande sockret i det närmaste försumbart energimässigt.

Jag kräver att reglerna ändras när det gäller vin, så att konsumenten klart och tydligt kan se vad flaskorna eller boxarna innehåller. Systembolaget och/eller livsmedelsverket måste agera när det gäller denna form av bedrägeri. Med tanke på att vissa billigare viner ibland har mycket kraftig smak av t ex kaffe, choklad eller mörka bär kan man även misstänka att smakgivare används som tillsats.

Jag gissar att flaskor som kostar uppåt hundralappen och mer är riktigt vin, dvs utan tillsatser, men det är ju inte alla som har råd med dessa. Därför måste det till nya regler för märkning.

 
Kommentar
Hej Fredrik! Socker är väl inte så farligt-när jag tänker tillbaks så tillsattes metanol i österrikiska viner på 80talet för att få den där rundare smaken... Å andra sidan frös inte så många Österrikare ihjäl den där vintern.. Jag läsde i en studie för ett år sen att de hade hittat stora mängder tungmetaller ffa mangan (!) i europeiska viner (men inte i sydafrikanska, nord- och sydamerikanska och australiensiska viner), se artikeln 'Heavy metals found in Wine' från WebMD News från föra året. Skrev till Livsmedelsverket i Uppsala men de visste ingenting om detta. De bara sa att kvicksilverhalten inte är något att oroa sig för fast jag hade bifogat referensen till originalartikeln från Cemistry Central Journal och där står ingenting om kvicksilver... Så för mig får det gärna vara lite extra socker om jag får välja.

Mvh Robert
Skickad av : Robert - den 13 oktober 2009
Hej Fredrik! Skulle vilja veta vad du tycker om dessa expert-åsikter? Har de rätt? Det stämmer väl inte med vad du säger, eller hur?

http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Icakurirens-expertpanel-tar-kal-pa-20-matmyter/
Skickad av : Jenny - den 17 september 2009
Håller med, känns väldigt tråkigt om viner tillåts ha hemliga ingredienser.
Skickad av : Rozbet - den 14 september 2009
varför kan man inte se hela inläggen på förstasidan?
Skickad av : Frida - den 14 september 2009
Så det finns alltså inget sätt att ta reda på om vinet man dricker innehåller tillsatt socker?
Skickad av : Adam - den 14 september 2009
Hur är det med alkoholen i vinet? Omvandlas inte det till socker i kroppen hursomhelst?
Skickad av : Rosa - den 13 september 2009
Skicka en kommentar
Namn:
 
E-post:
(Ej obligatorisk)
Länk:
(Ej obligatorisk)
Kommentar:
 
Prenumerera på vårt nyhetsbrev! Topscore AB